Minähän en Maksa!

Täällä voi vaihtaa mielipiteitä mistä tahansa sen kummemmin asioita kategorioimatta!

Valvoja: Moderaattorit

ViestiKirjoittaja JOu JOu » 29.10.2006 03:43

Joskus olen sanonut ei asiakkaille että olisi miellyttävää jos vaikka ostaisitte jotain tuolta baarista jos haluatte laulaa. Itse kyllä ostan joumaa vaikka sitten sen kahvin mutta ostan =) Juoppo kuskit on sitten erikseen mutta poikkeuksetta heillä on yleensä jonkin tason alkoholiton juoma pöydässä. Jos ovesta ravaa sisään hirveällä kiireellä henkilö joka pyytää saada laulaa nopeasti yhden ohjaan hänet tiskin suuntaan ja kerron että hän ehtii hyvin odottaessaan lauluvuoroaan ostamaan vaikka yhden olusen =)
JOu JOu
Staff

Re: Minähän en Maksa!

ViestiKirjoittaja Juice » 29.10.2006 17:17

jee kirjoitti:
Juice kirjoitti:Olin Tallinnassa eräässä paikassa aikanaan jossa karaoke oli toteutettu niin että vain juomaa/muuta ostosta tehneet sai karaokelappuja tiskiltä kun pyytää oston yhteydessä ilman eri maksua, siis vain maksavat asiakkaat sai laulaa.

Samanlainen systeemi oli ainakin aikoinaan Helsingin Kuparikulmassa, ja siellä laululaput ovat edelleenkin tiskin vieressä. En tiedä onko nykyään enää niin tarkkaa, että pitää juoma ostaa ensin, mutta joskus aiemmin asiasta taisi olla maininta erillisellä lapulla. "Karaoke vain maksaville asiakkaille" tms. Kyllähän tuossa on siinä mielessä järkeä, etteivät satunnaiset ohikulkijat tule viemään lauluvuoroa ravintolan asiakkailta... paitsi tietysti jos ryhtyvät itse asiakkaiksi.

Kyllä siellä on edelleenkin sama meininki ja samoin muissa sen ketjun paikoissa (ainakin niissä missä olen käynyt ja niitä on Hesan lisäksi Kotkassa missä olen käynyt)
Juice

ViestiKirjoittaja JukkaV » 30.10.2006 04:36

Itse voin sanoa, että juon yleensä tuoremehua, lightlimua tai jäävettä karaokeravintolassa. Toki ymmärrän sen, että kyse ei ole pelkästä maksuttomasta harrastuksesta. Mutta mielestäni on surullista nähdä laulajia, joiden laulutaidot kärsivät alkoholin ottamisesta.
JukkaV

ViestiKirjoittaja KooJii » 30.10.2006 08:59

Moi!

Se on totta, että alkoholilla on vaikutusta ääneen. Se veltostuttaa äänihuulia ja kurkun lihaksia ja niiden hallinta ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Jotkut ottavat pienet, koska jännittää mennä lavalle ja näitä on sitten varsinkin loppuillassa rohkaistuneena kyselemässä vieläkö ehtii laulamaan sitä ensimmäistä kappalettaan. Siitä se alkaa...

Toisaalta alkoholin vaikutus saattaa antaa muuten jäykälle esitykselle sopivaa rentoutta ja kyseessähän ei ole arvosteltava kilpailutilaisuus eikä maksettu näytös. Joskus kuulee huimia esityksiä ihmisiltä, jotka ovat niin päissään etteivät meinaa pystyssä pysyä, mutta laulu sujuu ja kuulostaa hyvältä.

Itse lauleskelen sekä selvänä että hieman maistelleena (suhteellinen käsitys) ja ravintolaan menenkin vain laulamaan tai syömään.

Karaokea on ravintoloissa sen takia, että se tuo paikalle maksavia asiakkaita. Ei siinä mitään pahaa ole jos on tuoremehu, limppari tai jäävesi linjalla, kunhan ei istu sen ilmaisen jääveden kanssa koko iltaa ja vie paikkaa maksavilta asiakkailta ja laulajilta. Ja onhan tietenkin näitä, jotka illassa kiertävät monta laulupaikkaa. Tulevat sisään useamman hengen voimalla, laulavat kierroksen ja poistuvat. Tästä syystä mielestäni uusia laulajia ei pidä pistää jonossa kovin alkuun.

Kahvi ja kaakao vaikuttavat heikentävästi ääneen, samoin jäävesi, tai kylmät juomat ei ole hyväksi laulajan kurkulle. Haalea vesi taas tekee hyvää ja juominen pitää kurkun kosteuden kunnossa.

T: KooJii
KooJii
KJ

ViestiKirjoittaja Ricky » 30.10.2006 16:21

KooJii kirjoitti:Se on totta, että alkoholilla on vaikutusta ääneen.
...
...
...
T: KooJii

Korjataanpas pari epäkohtaa;

Alkoholi ei niinkään veltostuta äänihuulia, vaan sillä on äänihuulia kuivattava vaikutus. Aivan kuten alkoholi tekee muullekin keholle, kuivattaa.

Alkoholi tosin veltostuttaa laulajaa muuten, jolloin kontrolli häviää jalkojen lisäksi useimmiten myös muualta kropasta ;)

Kofeiini tekee saman. Kuivattaa.
Karaoke.fi - moderaattori.
Ricky
Staff

ViestiKirjoittaja KooJii » 30.10.2006 18:49

Riku kirjoitti:Korjataanpas pari epäkohtaa;

Alkoholi ei niinkään veltostuta äänihuulia, vaan sillä on äänihuulia kuivattava vaikutus. Aivan kuten alkoholi tekee muullekin keholle, kuivattaa.

Alkoholi tosin veltostuttaa laulajaa muuten, jolloin kontrolli häviää jalkojen lisäksi useimmiten myös muualta kropasta ;)

Kofeiini tekee saman. Kuivattaa.

Moi,
olet oikeassa. Mutta kyllä sitä veltostumista siellä kurkussakin tapahtuu ja äänihuulet turpoavat alkoholipitoisen veren vaikutuksesta, verisuonet laajenevat. Kuivuminen on kuitenkin se pahempi haitta ja saattaa aiheuttaa jopa vahinkoja.

Yhdestä paukusta voi toisaalta olla hyötyäkin, sillä se ei vielä kuivata, mutta relaksoi jännittyksestä tiukalla olevan kurkun ja kuivuneen suun sylkirauhasineen.

T:KooJii
KooJii
KJ

maksullinen karaoke...

ViestiKirjoittaja mattivain » 22.12.2006 12:28

Täytyy sanoa, että ihmeissäni luin tätä teidän keskustelua! karaoke maksuliseksi, miksi ihmeessä?!
pitääkö siellä estradilla olla kaatokännissä että immeisiä viihdyttää pikemminkin se kuinka kauas kuuppa lentää päästä kun esiintyjä on turvallaan tontissa kuin vastaavasti hieno laulanta? itse käyn hyvin usein laulamassa, ja lähes aina olen selvinpäin. kun pari viisua on vinkunu ni kantahenkilö kunta kehuu laulantaa ja heittävät jopa joskus ilmaisella virvokkeella antaen pientä kehua.
Karaoke on tapa saada baariin väkeä, ja asiakas on asiakas oli se sitten selvä tai humalainen,josta on joko suoraa hyötyä tai sitten epäsuoraa hyötyä.
suora on se, että porukka vaappuu sisään, ajattelee että tänään mä sen teen ja pistää kappaleen jonoon ja sitten tinaavat pään täyteen ja lähtevät ennenkuin on vuoro laulaa.helppoa ja nopeaa.kaatokännisiä ja riehujia.
epäsuora tapa puolestaan on se, että ulospäin baari näyttää täydeltä, tulee ohikäveleville kuva että ompas suosittu paikka ja tulevatkin kylään! kenties pari ottavat, ja vaikka lähtevätkin pois, niin ovat ilmiön osatekijöinä itse vaikuttaen taas ohikäveleviin paikanetsijöihin!
:wink:
tähän voisi soveltaa jopa hieman arpajais lakia, jossa on selvennetty että jos tuotteen ohessa markkinoidaan jotain kilpaa, ei se saa edellyttää ostopakkoa...
ajatuksia mietittäväksi,ei riidaksi... :lol:
mattivain

ViestiKirjoittaja sonor » 22.12.2006 19:38

parsatar kirjoitti:Raflan kuuluu maksaa palkan vetäjälle, ja huolehtia karaokepaikan tasosta.

Samaa mieltä olen. Suomalainen yritysmaailma elää vapaassa, länsimaalaisessa kapitalismissa. Miksi te asiakkaat täällä moisesta jauhatte. Ravintola tekee diilin karaokevetäjän kanssa, maksaa siitä jonkun summan toivossa saada sijoitukselleen katetta eli voittoa. Toivoo paljon maksavia asiakkaita. Siis niitä jotka karaoken vetämänä tulee ja ostaa jotain. Illan kokonaismyynti ratkaisee kannattaako hommaa jatkaa vai ei. Joukkoon sopii kyllä jonkunverran veden lipittäjiäkin. (huonelämmin sopii tosissaan laulavalle)

Illan kokonaismyynti juontaa monesta tekijästä. Karaokejuontajasta, hänen levyistään ja laitteittensa tasosta, viihdyttävistä laulajista, juovista laulajista, osallistuvasta yleisöstä ja yleisöstä joka ei osallistu. Siis ei lauluun mutta juomaan. jne. Järjestys on ravintolan kannalta useimmin luettelostani käänteinen.

Ravintola, jossa porukka käy juomassa, seurustelemassa, viihtymässä, irrottelemassa, myös laulamassa jne. pärjää varmastikkin (asiakaspohjan riittävyydestä riippuen) ilman mitään laulu- pääsy- tms.maksua. Ravintola jatkaa iltoja ja tekee bisnestä näin. Niin kauan kun se on kannattavaa toimintaa eli tuottaa järjestäjälle voittoa.

En niin paljon ole seurannut että tietäisin joko on olemassa "vakavien karaokeharrastajien" ravintoloita tai laulusaleja tai jotain sinnepäin. Oikeastaan ravintolan ei enää näitä kyllä kannata järjestää. Ravintolan bisnes on myydä jotain muuta kuin pelkkää tilaa ja tilaisuutta laulaa.

Kyllä ravintolatkin tietysti moisia vois järjestää. Sellaisena aikana jolloin se ei tavoita muita ravintolapalveluja ostavia asiakkaita. Ja silloin voidaan puhua pääsymaksuista, laulumaksuista jne. Mistä tahansa maksun muodosta jossa sisääntulija tai laulaja ravintolalle maksaa sen vaatiman voiton.

Te jotka kuvittelette että tämä karaokeharrastus olis teille joku luontaisetu eikä siitä tarvitse missään muotoa maksaa, ostakaa omat laitteenne ja levynne ja laulakaa kotonanne. Taloyhtiön häätöä voi tietysti varoa jos ei asu omakotitalossa. Eikä kannata odottaa sadan ihmisen ablodeja.
sonor

ViestiKirjoittaja jee » 22.12.2006 20:59

sonor kirjoitti:En niin paljon ole seurannut että tietäisin joko on olemassa "vakavien karaokeharrastajien" ravintoloita tai laulusaleja tai jotain sinnepäin.

Kun nyt tämän otit esille, niin pakko todeta, että kyllä näitä on ollut ja on vieläkin. Parina toisilleen vastakohtaisena esimerkkinä Helsingistä Heavy Cornerin (edesmenneet) ja Pitäjänmäen Wossikan sunnuntait. Mellunmäen Provinssin lauantai oli aikanaan hyvin saman tyyppinen kuin Wossikan illat. Toki näissä kaikissa juomiakin tarjoillaan, aika reilunlaisestikin, mutta enimmäkseen kyse on yhdessäolosta ja laulamisesta usein tutulla porukalla. Vastaavan tyyppisiä karaoken kantapeikkoravintoloita on varmasti lukuisia ympäri Suomen, mutta nämä sattuivat nyt tulemaan minulle tässä yhteydessä mieleen. Kun homma toimii hyvin, ravintola selviää ainakin yhdestä illasta viikosta sopivalla katteella ja pystyy ylläpitämään profiililleen sopivaa laadukasta ohjelmaa. Ja tuo menestystekijä näissä toimivissa vakavien harrastajien illoissa on juurikin karaoken korkea laatu, tai vähintään hyväksyttävä sellainen. Tällaiset illat ovat vaarassa yleensä vain, jos omistaja vaihtuu tai karaokefirma ei halua/voi syystä tai toisesta enää jatkaa.
jee
Staff

ViestiKirjoittaja sonor » 22.12.2006 23:01

Tällaiset illat ovat vaarassa yleensä vain, jos omistaja vaihtuu tai karaokefirma ei halua/voi syystä tai toisesta enää jatkaa.

Hienoa jos paikkoja tosiharrastajille löytyy. Näissä paikoissa varmaankin tarjoilun lisäksi tulee kysymykseen jonkinmoiset pääsymaksut tai laulajan maksut että homma jatkuis harrastavan omistajan vaihtuessakin. Vois ajatella että homman täytyy kannattaa ravintolalle että se kiinnostais jatkajaakin. Karaokefirmahan jatkaa juuri niin kauan kuin se saa tehtyä järkevää bisnestä.
sonor

ViestiKirjoittaja jee » 23.12.2006 03:16

sonor kirjoitti:Vois ajatella että homman täytyy kannattaa ravintolalle että se kiinnostais jatkajaakin. Karaokefirmahan jatkaa juuri niin kauan kuin se saa tehtyä järkevää bisnestä.

Niinhän sitä vois ideaalimaailmassa ajatella. Todellisuus on kuitenkin eri juttu. Lopettamisen syitä voi olla muitakin kuin taloudellisia. Sitä paitsi moni karaokefirma valitettavasti tekee bisnestä, joka ei ole järkevää ja samalla syö työmahdollisuuksia niiltä firmoilta, jotka haluaisivat tehdä sitä järkevää bisnestä.
jee
Staff

ViestiKirjoittaja korgie » 30.1.2007 21:06

jee kirjoitti:En tiedä onko nykyään enää niin tarkkaa, että pitää juoma ostaa ensin, mutta joskus aiemmin asiasta taisi olla maininta erillisellä lapulla. "Karaoke vain maksaville asiakkaille" tms. Kyllähän tuossa on siinä mielessä järkeä, etteivät satunnaiset ohikulkijat tule viemään lauluvuoroa ravintolan asiakkailta... paitsi tietysti jos ryhtyvät itse asiakkaiksi.

Ihan järkevä systeemi. Jos ei osta mitään muuta niin sitten maksaisi vaikka sen euron lauluvuorosta (siis ravintolalle, ei vetäjälle). Kuitenkin lähtökohtaisestihan ravintolayrittäjä tilaa sen karaoken tai muuta viihdeohjelmaa, jotta se houkuttelisi lisää maksavia asiakkaita. Samalla tavallahan monet baarit ottavat erikseen maksun esim. vessan käytöstä jos ei osta mitään.

Lähtökohtana tässä viestiketjussa on ollut enemmänkin juuri se, että pitäisikö itse juontajan / karaokeyrittäjän saada jokin maksu suoraan asiakkailta sen sijaan/lisäksi, että he saavat palkkansa ravintoloitsijalta.

No, keikkamuusikothan tekevät toisinaan "riskikeikkoja", joissa keikkapalkkio perustuu pääsylipputuloihin. Kyllähän vastaavaa voisi periaatteessa soveltaa karaokeen, mutta enpä usko että monikaan maksaisi jotain 5-10e pääsymaksua päästäkseen sisään ravintolaan jossa lauletaan karaokea. Eikä varmaan liiemmin innostaisi semmoinenkaan systeemi jossa maksut perittäisiin jokaisesta lauluvuorosta erikseen.
"Laita se levy soimaan oikeella nopeudella ja pudota laulua pari oktaavia."
korgie
KJ

ViestiKirjoittaja korgie » 12.3.2007 20:46

KooJii kirjoitti:Tietenkin sen voi toteuttaa myös toisin päin. Aina kun tilaa juoman saa kupongin, jolla saa kyseisenä iltana laulaa.

Näissä kupongeissahan voisi sitten olla myös valmiiksi juokseva numerointi, ja lauluvuoro tulisi aina sen mukaan missä sisääntuoduista lapuista on pienin numero. Eli jos joku tuo lapun vasta loppuillasta, mutta on kuitenkin "lunastanut" sen jo alkuillasta, pääsee jonon ohi ikäänkuin kiitoksena siitä että on ollut paikalla koko illan ja oletettavasti myös tuonut ravintolan kassaan rahaa enemmän kuin ne jotka tulee vasta sitten kun naapurikapakka on jo mennyt kiinni.
korgie
KJ

ViestiKirjoittaja pelimanni » 19.3.2007 11:32

Tuo ei ollut ihan pöllöimpiä ajatuksia, jotka ovat korgien päähän putkahtaneet :wink:
Onneksi ainakin minun keikoilla on havaittavissa kapakkahyppelyä harrastavien väheneminen. Se sakki on rasittavaa, hyppäävät karaokepaikasta toiseen ja vaativat aina heti päästä uusina laulamaan. Eli siis mieluusti kuorisivat kermat päältä joka paikassa. Laulavat biisin ja häipyvät toiseen paikkaan. Itse tykkään niin kovin niistä laulajista, jotka uskollisesti kököttävät pilkkuun saakka paikalla :sing2:

Ja tuohon Jee:n aiempaan kommenttiin siitä, miten jotkut karaokefirmat tekevät hommia vähemmän järkevästi jne, niin veit sanat suustani :evil:
Onko tässä enää mitään järkeä enää? Sen jälkeen kun euro tuli, ei ole voinut nostaa hintoja kuin jonkun mitättömän kymmenen senttiä tai pari euroa. Ehei, trendi tuntuu olevan päinvastoin. Hintoja pitäisi laskea! Kyllä te olette sitten kalliita kun siellä ja siellä tehdään sillä ja sillä hinnalla :evil:
Minä olen selvästi todella huono bisnesnainen. En laisinkaan ymmärrä, miten kuolettaisin laitteet ja levyt ja maksaisin juontajalle siedettävää liksaa jos laskuttaisin keikasta esim. 150 e per kerta. Laskujeni mukaan miinukselle paukahtaa iloisesti. Jos joku on tämän keksinyt, niin jos ystävällisesti valaisisi tyhmää..
pelimanni
KJ

ViestiKirjoittaja korgie » 19.3.2007 13:15

pelimanni kirjoitti:Onneksi ainakin minun keikoilla on havaittavissa kapakkahyppelyä harrastavien väheneminen. Se sakki on rasittavaa, hyppäävät karaokepaikasta toiseen ja vaativat aina heti päästä uusina laulamaan.

On nuo tainneet vähentyä monessa muussakin paikassa; kiitos siitä että useimmat juontajat ovat jo hoksanneet ettei niitä uusia laulajia tarvii aina ihan ekaksi laittaa.
korgie
KJ

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu